OPACKGROUP analyseert impact en kansen PPWR voor bedrijfsleven

  • Blog,
  • Company

Dit voorjaar is na jarenlange voorbereiding de vernieuwde Europese wet voor verpakking en verpakkingsafval een feit.
Onder de naam ‘Packaging and Packaging Waste Regulation’ (PPWR) stuurt de EU het bedrijfsleven naar duurzame en recyclebare verpakkingsvormen.

Afgelopen maanden is er in de Europese Commissie hard gewerkt aan deze nieuwe verpakkingsmaatregel. De PPWR is de opvolging van de PPWD (Packaging en Packaging Waste Directive) van 1994. Daarin kwamen de essentiële eisen al naar voren: 1. de verpakking is veilig, 2. het gebruik van verpakking wordt geminimaliseerd en 3. de impact van verpakking op het milieu is minimaal. Deze komen ook in de nieuwe wet naar voren, maar worden nu in veel meer details vastgelegd.  

Kunststof kringloop

De OPACKGROUP is als producent van flexibele kunststof en papieren verpakkingen wereldwijd actief en heeft sinds 1992 koers gezet om de ontwikkeling van het materiaal zo duurzaam en circulair mogelijk te maken. Met onder andere een eigen test- en onderzoekscentrum onder de naam OPACKGROUP Technology Center (OTC) ontwikkelt de producent duurzame, klant specifieke verpakkingen.

Met deze kennis én de realiteit van de nieuwe wetgeving op bedrijfsvoering biedt het bedrijf onderbouwd advies aan verpakkers. Directeur duurzaamheid Rob Verhagen benadrukt de rol die OPACKGROUP als kennispartner heeft. “De hele verpakkingsketen gaat de gevolgen van deze nieuwe wet merken. Als ondernemer zul je moeten investeren om de verpakkingen aan de hand van deze richtlijn vorm te geven. De kunststof kringloop gaat hierdoor veel beter functioneren en het aandeel recyclaat in verpakkingen gaat substantieel toenemen. Bedrijven gaan daarnaast verplicht worden de verpakkingsdata beter vast te leggen en zich aan relevante certificeringen te gaan houden. Dit gaat er voor zorgen dat je niet alleen groen roept, maar ook groen doet.

Kansen

De wet biedt ook kansen! Door als ondernemer je verpakkingsportfolio naast deze richtlijn te leggen, kom je er vaak achter dat een aantal vormen efficiënter en dus goedkoper kunnen. Denk aan de keuze voor lichter materiaal en het besparen op transportkosten. Maar ook door het feit dat veel meer landen tariefdifferentiatie invoeren in de afvalbeheersbijdrage (zoals Verpact in Nederland)– bijvoorbeeld voor de inzet van recyclaat of een recycleerbare verpakking gaan circulariteit en total costing goed samen. Met een goede communicatie op je verpakking over de inzet van recyclaat of recycleerbaarheid, motiveer je gebruikers om producten in een écht duurzame verpakking te kopen. Voor veel bedrijven betekent de nieuwe wetgeving dat ze minimaal een conformiteitsverklaring moeten hebben. Maar ook een reductie in verpakkingsgewicht, hergebruikdoelstellingen of strengere eisen aan recycleerbaarheid staan in de eisen. Andere zaken waar men rekening mee moet houden is de inzet van recyclaat, maar ook bepaalde verpakkingsformaten zijn in de toekomst niet langer toegestaan.”

Het familiebedrijf met tien vestigingen in Nederland investeert in de adviesrol om klanten te helpen alles op een rij te zetten om aan de voorwaarden van de PPWR te voldoen. Met speciale software rekent het de ecokosten uit van verpakkingen, die klanten nodig hebben bij verantwoording over de gemaakte verduurzamingsslag. Verhagen: “Meer dan ooit zullen bedrijven op zoek zijn naar feitelijke cijfers in plaats van mooie marketing op verpakkingsgebied. Met onze ervaring op het gebied van recycleerbare verpakkingen én de verzamelde kennis hebben wij goede oplossingen voor partijen die aan de PPWR norm willen voldoen als het gaat om flexibele verpakkingen.”’

Meer weten?

De analyse van de OPACKGROUP op de komst van de PPWR wetgeving is in verkorte vorm gepubliceerd in vakblad VerpakkingsManagement. Het mediabedrijf heeft een speciale online gids ontwikkeld met meer informatie over de aanstaande Europese richtlijn voor verpakkingen. Wilt u deze informatie ook lezen, klik dan op de button hiernaast:

Peter Vos

Meer informatie over ons op maat advies? Neem dan contact op met Rob Verhagen, directeur duurzaamheid OPACKGROUP

Terug naar nieuwsbericht archief
Volgende artikel Dubbel goud met flexo grafisch top drukwerk voor bedrijven OPACKGROUP